>>   Berlin - Zittau - Olomouc - Budapest, 3/5
  Vonatozás 2004/7/3, 2004.06.23. szerda

A nagy vonatozás, 2. nap: Zittau - Olomouc

Reggel csipegetek a Zur Lokomtivében felszolgált gusztusos hidegtálból és máris indulok a kihalt Eisenbahnstraßén az állomásra. Az állomáson zajlik az élet. Először a 99 758-as gőzöst pillantom meg. 6 db négytengelyes kocsival gördül át a kiszolgáló pályaudvarról a keskenynyomközű állomásra.

Zittau állomáson is igen kulturált a pénztár, olyan mint egy utazási iroda. Egy nő dolgozik, de semmi sorbaállás. A jegy Liberecig 4,20 euró volt. Az épületből kilépve jobbra indulok. Az első peron végére néhány konténert tettek, ezekben működik a határállomás. A német határőrök barátságosak, érdeklődve lapozgatják a személyimet, most találkoztak ilyennel először a gyakorlatban. A cseh határőrt kevésbé izgatja a dolog, bár ő sem sok magyar személyi igazolvánnyal találkozhatott ezeddig.


---

Zittau - Liberec

Remek motorvonat érkezik Csehország felöl: 842 006-9, Btx. Kb. 10-25 utas érkezett vele. Leszállás után a motor körbejárja a kocsit. Örültem, hogy ilyen szimpatikus vonattal fogok utazni, de nagyot tévedtem. A 8:41-kor induló Os 6213 egy korridor vonat, amely Rybniste felöl érkezik. Ez még nem volna baj, de sajnos Studenka szerelvény érkezik: 810 311-1 két kocsival. Rajtam kívül még két felszálló volt, viszont a vonaton elég sokan voltak.

Közben a kisvonat is elhúzott keleti irányban. Mi is arrafelé indulunk, nemsokára áthaladunk a határfolyó felett, jobbról két kisebb közúti híd látszik, mindkettő középen el van kerítve. Mihelyt átérünk indul a dic-döc a'la Studenka.

Liberec mellett egy jellegzetes hegykúp, csúcsán egy hegyes építménnyel, melynek formája jól harmonizál a hegyével. (Később ez az építmény még Jaromer közeléből is látszott a távolban.)

Liberec szép nagy állomás, nincs villamosítva. Az állomási kocsma, olyan mint kiskoromban voltak a csehszlovák vasúti kocsmák, a sör finom (12,50 Kc). Megvettem a jegyemet is Hradec Kralovéig, 139 km, 162 Kc.

---

Liberec - Hradec Králové

A vágányok között is áll egy nagy épület, aminek nem sok értelmét látom. Régen talán egy szép étterem lehetett benne, most csak váróteremként szolgálja az utasokat. Az épület mindkét oldalán átmenő vágányok, a keleti végén három vagy négy fejvágány.

[Janinka]

A középső épület mellett áll egy újszerűen szép motorkocsi, ő Janinka, más néven 854 202-9. A vonathoz még 2 db Btn kocsi tartozik, de én Janinkába szállok fel. Kivül is, belül is csuda jól néz ki. Csak néhány utas van. A vezér pont úgy néz ki mint Rumcájsz, de rajta kívül is sok Rumcájsz hasonmást látok, hiszen közel van Jicin. (Aki nem ezen nőtt volna fel, Rumcájsz egy múlt századi rajzfilm legendás figurája.)

A Pardubicei R 685 gyorsvonatnak 10:07 a menetrendszerinti indulása, de késünk. Megjön Martinka, teljesen úgy néz ki, mint Janinka, ő is két Btn kocsit húz. Megvárunk még egy érkező vonatot és 17 perc késéssel elindulunk végre. A motorkocsiban 48 ülőhely van, öt utas volt indulásnál. A Btn kocsi 88 személyes, abban sem sok utast láttam.

Gyönyörű hegyvidéken, alagutakon át robog Janinka. A csúcs sebességet 70-90 körül saccolom, de az átlag ettől jóval kevesebb, 139 km távon 2:45 a menetidő. Felkeresem a mellékhelyiséget, szép új és tiszta minden. Gombnyomásra fakad a víz, de papírt nem láttam.

Jaromer előtt már kezd kisimulni a táj. Jaromerben leváltották Rumcájszot. Innen felső vezeték alatt haladunk, minimum 100 km/óra a tempó.

Hradec Kralove hl.n. is szép nagy és szimpatikus állomás. Itt elbúcsúzok Janinkától és ebéd után nézek. Az állomáson sok az üzlet és egy önkiszolgáló is működik. Az ömkiszolgálóban minimum tíz féle ételből lehet választani, a helyiség egyszerű, de tiszta. Moravské uzenét választok, ez egy szelet sonka és knédlit meg párolt káposztát adtak hozzá. A moravské uzené mellé 42 Kc volt kiírva, a sör 12 Kc körüli, a pénztárosnő addig ütögeti gépét, míg 73 Kc lesz belőle. Az étel elég finom volt, a sör is jól esett mellé. Én bárhol elfogadnék egy ilyen önkiszolgálót egy magyarországi állomáson.

Ebéd után megvettem a jegyet Letohradig, 62 km, 88 Kc. Jó sok pénztár dolgozik, nem kell sorbaállni. Az állomás leggyengébb láncszeme a WC, 4 Kc-ért. (Nem büdös, nem is túl koszos, csak az intenzíven használat látszik rajta, mert túl kicsi a forgalomhoz képest.)

A szép nagy állomás épület előtt csak két szigetperon van. Két fejvágány végződik az épület mellett Pardubice irányában. A dohányzó helyeket a peronok végén a gyalogfelüljáró alatt jelölték ki. Az utasok elég fegyelmezettek, nem emlékszem tilosban dohányzóra. Úgy általában is meglehetősen tiszta és rendes minden, falfirkát sem láttam itt.


---

Hradec Králové - Letohrad

Az R 753 ORLICE gyorsvonat Praha-Smíchov és Letohrad között közlekedik. Mozdonya a 162 036-8 és öt kocsiból áll. Az első kocsi egyik fele 1.o., a második kocsi egy része pakli. Az utolsó előtti 86 személyes Bp kocsiba szállok fel. Elég kulturáltan néz ki belülről a barna műbőr és textil kombinációjú ülésekkel. Belül nincs összebarmolva, kívülről viszont egy részét már összemázolta valaki.

Minimum 100 km/óra a tempó csúcsa a sima tájban. Az ülést nem találom igazán kényelmesnek. A kis asztalkák aljára szerelt sörbontók viszont fokozzák a komfortérzetemet. És függöny is van.

Tyniste n.Orlicí állomáson villanygép el, de nem Búvárszemüveges jön helyette, hanem 749 240-8. 14 perc van erre a műveletre, a dohányosok a vonat mellett szipákolnak, mert errefelé a nemdohányzó vonaton még a peronon sem szoktak rágyújtani. (V.ö. magyar IC peron.)

A dízelgép kb. 80-nal hatol. Doudleby után ismét hegyek közé érünk, alagút is van. Zamberk után elfogynak a hegyek, de változatos dombos, völgyes a táj.

Utas alig van az út vége felé, közben elég változó volt az utas szám, kb. 3/4 részben volt tele ez a kocsi egy rövid ideig.

Letohrad állomáson nyüzsögnek a dízelek a madzag alatt . Legjobban egy változatos összeállítású tehervonat tetszik, amit 2 db 751-es húz.

Sört nincs kedvem (!) inni, csak a jegyemet veszem meg Olomoucba, 112 km, 140,- Kc.


---

Letohrad - Ustí n.Orlicí

Az Os 15074 vonat 16:12-kor indul Ustí n.Orlicí felé. Dízel húzza, 750 224-8 (orra a képen), 2 db Bdmtee, a végén egy sötétzöld színű kéttengelyes teherkocsi. A Bdmtee kocsi sajnos csak kihajtható ablakkal bír, nem lehet rendesen körülnézni belőle. Ennek a vonatnak az oldalán is van iránytábla. mint eddig minden vonaton, amivel utaztam.

+4-gyel indulunk, egy Studenkára vártunk. Gépünk rendesen kormozza a felsővezetéket az egyvágányú pályán. Nagyon kevés az utas.

Egész nap nagyon sok hátizsákos, turista formájú embert láttam és sok gyermekcsoport is utazott a vonatokon. Minden vasutas nagyon kedves volt eddig.

Usti nad Orlici állomás is középen helyezkedik el. Az épülettől északra lévő vágánycsoportra érkezünk, a másik oldalról Ceska Trebova felé közlekednek a vonatok.

Letohradban túl fáradt voltam a sörözéshez, annál jobban esett Usti nad Orlici büfében. (A WC vacak.)


---

Ustí n.Orlicí - Olomouc

Az R SOHAJ (Praha-Smíchov 14:46 - Breclav 20:33) gyorsvonat az állomási kocsi-összeállítási hirdetmény szerint 12 kocsiból áll. A valóságban csak 10 kocsi, de így is impozáns szerelvény: 162 035-0, 1 db 1.o., 1 kocsma, 1db 1.+2.o, 1 db 2.o.+pakli és 6 db 2.o. A vonat vége felé szállok egy B kocsiba, minden fülkében 1-2 ember ül. A kocsi belül eléggé elhasznált, de rendesen ki van takarítva és nincs összebarmolva. Viszont nincs függöny.

Kis késéssel, öt után pár perccel indulunk 16:59 helyett. A tempó 100-120 körüli, ma még nem utaztam ilyen gyorsan. A pálya helyenként csúnyán ráz.

Ceská Trebová állomáson kék színű 363-as mozdonyok tűnnek fel. Ceská Trebová után nagyszabású átépítések vannak, átmentünk lassú és megállósba. Rudolticében kb. 15 percet álltunk. utána a balvágányon haladunk tovább, a jobbot átépítik. Legjobban az lep meg, hogy a felsővezeték rendszert is teljesen lebontják és újat építenek helyette, beleértve az összes oszlopot is. Alagút is van, de már nem sokáig megy erre a vonat, mert ezen a szakaszon egy hosszabb vonalkorrekció van és már nagyjából készen van az új alagút, egy kicsivel délebbre a régitől.

Stepánov után már új pályán robogunk, minimum 120-ra saccolom a tempót, viszont ezen sem fut túl simán a vonat.

Jelentős késéssel érkezünk Olomouc főpályaudvarra. Szép, jól ellátott állomás, gyorsan veszek valami könnyű vacsorát és elfoglalom szobámat a Hotel Sigmában. A szálloda pont az állomással szemben van, vasútra néző szobát kértem, de sajnos a sínekből nem sokat lehet látni. Este a szálloda éttermében sör mellett néztem egy darabig a cseh-német EB meccset. Nem volt rossz meccs, de az itteni vendégek messze nem bírtak úgy lelkesedni, mint az olaszok tavasszal Rómában, ahol pont egy Lacio - Roma meccs közben tértünk be egy külvárosi pizzériába.


---

Következik a 3. nap: Olomouc - Komárno.