XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 |
• Bp.Nyugati - Kőbánya-Kispest - Ferencváros - Kőbánya-Kispest - Bp.Nyugati - Aquicum-felső
• 46 km • 2009.03.10. kedd •
Helybenjárás 2009/1
A helybenjárás folytatódik. Egy távolabbra utazót kísértem ki
a Nyugatiba és élve az alkalommal körbenéztem kicsit egy-két pesti állomáson.
Bp.Nyugati
Miután feltettem a kísért személy a vonatára, Ferencváros felé indulok. Kíváncsi vagyok
tényleg annyira kihalt-e, mint egy-ketten mondják, és ha mégsem, akkor talán láthatok néhány érdekes színes
magánvasúti mozdonyt. Tehát a monori oldali személyvonatok felé indulok. Szállingóznak az emberek a következő
vonathoz, de még van idő benézni a szép és néptelen pénztárcsarnokba, és vetni egy pillantást a szomszéd
építkezésre. A Nyugati mellett, a tervezett kormányzati negyed hűlt helye mellett már majdnem elkészült
egy irodaház. Gyorsan felhúznak egy ilyen épületet, kivéve ha a politika is "megsegíti" a projectet.
Nézelődés közben a hangos éppen húsz perc késést mond a monori személyvonat indulásához.
Na ennyit nem biztos, hogy van kedvem várni, a váci oldal felé indulok. A csarnokban kiderül, nem arról
a vonatról van szó, amely a 15. vágányon vár indulásra, hanem a csarnok tizediken álló korábbi vonat késik.
Bp.Nyugati - Kőbánya-Kispest
2732: 9:08 (+21) - 9:22 (+?), 11 km; BDt, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, V43 2254
A piroscsíkos inga végén egy csili-vili Szili zúg, a vonat egy-két utasa vagy
kíváncsian nyújtogatja a nyakát, vagy apatikusan a semmibe révedve várja, hogy induljon már végre a vonat.
Egy üres félkocsiban utazom, szép idő van, a lehúzott ablakban nézelődök.
Megakad a szemem a sínek mellett heverő rengeteg szeméten a Kacsó Pongrác úti felüljáró alatt.
Ehhez képest Zugló magasságában már alig van kosz. A töltés tövében egy-két nyomortanya csúfoskodik,
az egyik mellett torzonborz figura főz valamit, látványosan gomolyog a gőz körülötte.
Kőbánya-Kispest
Az állomás mellett épül a Terminál pláza, már csak egy gödör van a hajdani
buszvégállomás helyén. Két idősebb ember dohog: "Ezt az építkezést bezzeg nem állítják le".
Nagyon sok honfitársam még mindig nem tud különbséget tenni a magánberuházás és a közpénzeken
folyó építkezés között. De lehet, hogy már nem is érdemes erre a kis időre, hiszen tudjuk,
a gazdasági világválság után új kapitalizmus épül majd.
Kőbánya-Kispest - Ferencváros
7902 gyors (!): 10.06 (+9) - 10:13 (+8), 7 km; V43 1212, By, Bhv
A Bhv liberálisra van pingálva. A dohányzó félkocsik gyakorlatilag üresek,
a nemdohányzó félkocsikban minden bokszban ül 1-2 utas. Közel 10 perc késéssel indulunk,
nem tudom miért. Kőbánya-Kispest és Ferencváros között a magas töltésről jó kilátás nyílik
a környező ipari létesítményekre, melyek vagy sorvadnak vagy éppen új életre kelnek. De inkább
a múltat, mintsem a jövő lehet itt megbámulni.
Ferencváros
10:21-kor érkezünk, még éppen meglátom a szomszéd peron mellől elmenni
a visszafelé tartó vonatot, amellyel visszautazhattam volna, ha nincs késés. Így viszont majdnem
egy órám van hűtőzni a pályaudvaron.
A váróteremben számomra meglepően sok, 5-6 utas várakozik. Két suhanc dohányzik
a pénztárral szemben, Nem merek rájuk szólni, inkább a beígért szép új kapitalizmus intézőjére várok,
kinek hatására nyílván megszűnnek ezek a renitenciák is. Működik a kocsma is, de most nincs kedvem hozzá,
inkább felbaktatok nézelődni a gyalogos-felüljáróra.
Az indóház előtti tehervágányokon egy tehervonat készül indulni, további néhány
vágányon állnak még teherkocsik. A Keleti felőli oldalon egy V46-os gép szalasztásos tolatást végez.
Amikor felérek a felüljáróra éppen két kocsi vánszorog befelé, úgy véltem, túlságosan is lassan.
Az egyik vasútas is így ítélheti meg, mert nekiveselkedik megtolni az egyre lassúbb kocsikat.
De erőfeszítései ellenére a kocsik a váltókon állnak meg, szerencsére egyenlőre nem nagyon gátolják
a mozgásokat. A többi vágányon folyik tovább a rendezés, közben egy Szergej meg egy Bobo is elegyekkel
mozog a területen. Ez azért nem olyan sok mozgás közel egy óra alatt az ország legforgalmasabb csomópontján.
Amikor lassan visszaindulok a peronra, egy Eurocom Traxx halad át egy sóder vonattal.
A modern és erős gép imponálóan gyorsul a nehéz vonattal. A szerelvény zömét valamilyen német magánvasút
vagonjai alkotják, kicsit fura, hogy német kocsikon szállítják a délegyházi sódert az Alföldre.
Reméltem, hogy láthatok egy-két érdekes mozdonyt, de a Traxx volt a legegzotikusabb
gép ebben az egy órában. (A legszebbek meg a Szergejek voltak, melyek a remotorizáció után is megőrizték
szépségüket és jellegzetes hangjaik egy részét.)
A 3. vágányon vörös színű GySEV mozdony húz át szép Start kocsikkal,
a 4-re meg érkezik a vonatom a szinte már egzotikusan összebarmolt BDbt 351-sel az élén.
Ferencváros - Kőbánya-Kispest
3757: 11:19 - 11:26, 7 km; BDbt, Bhv, Bhv, Bhv, V43 1301
A szerelvény, az egyik kocsi és a mozdony kivételével liberálisra
van pingálva, de ez már tipikus ezen a vonalon. Pedig amennyire én átlátom a dolgokat,
szerintem nem ezen vonalon tették tönkre ezeket a vagonokat, melyekkel most büntetik őket.
Nekem most úgy tűnik, hogy kifelé megyünk a rongálások korából, és ha a gazdasági válság
valóban a liberalizmus visszaszorulását fogja eredményezni, akkor talán a vasúti
értékeinket is jobban meg tudjuk majd védeni.
A vonaton kevesen vannak, most a baloldalon bámészkodom. Az egykori
Zrínyi katonai akadémia helyén már csak törmelék halmok magaslanak. Csoda, hogy ilyen
sokáig húzta ez az intézmény, hiszen a hadsereg már húsz éve a töredékére töpörödött.
Az egykor itt kiképzett vörös katonák közül sokan ma már NATO nyugdíjasok.
Szerencsére a legjobb egészségnek örvendenek, mert a harmadik világháborút egyetlen
puskalövés nélkül veszítette el a béketábor. Gyakran bosszankodom, hogy nálam
fiatalabb és egészségesebb volt katonák jó nyugdíjat kapnak az én adófillérjeimből,
de az eszemmel belátom, sokkal kevesebbe kerülnek így, hogy legalább a drága és az ő
kezükben semmit sem érő játékszereiket nem kell kifizetni.
Kőbánya-Kispest - Bp.Nyugati
11:33 (+?), 11 km; BDt, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, V43 2378
A vágány melletti kijelzőre 11:33 van indulásnak kiírva. Nagyjából ekkor
érkezik a piroscsíkos inga. Később azonosítani akartam ezt a vonatot Elvirával, de 11:33-kor
egy lajosmizsei vonatnak kellett volna indulnia, hát ez biztosan nem az volt.
A piroscsíkos ingaszerelvények korábban viszonylag firkamentesek voltak, de sajnos az
MRAJP sunyi sztrájkja óta ez már a múlt. A mellékelt ábra a magyar
folklór egyik kis gyöngyszeme, jó munkát végeznek a liberális médiák, amikor sulykolják nekünk a való világot.
Kőbánya-Teher pályaudvarról eltűnt a hajléktalan vonat, az állatkert mellett
viszont még ott áll a másik, bár mozgást nem láttam körülötte abban a rövid időben, ameddig
elhaladtunk mellette.
Hátul utaztam, Zugló után előre sétálok és számolom az utasokat.
A hátsó kettőben senki, a következő kettőben 3-3, az előröl számított harmadikban
valóságos tömeg, legalább 10 utas készül leszállni. A vezérlőt és a második kocsit
nem tudtam megszámolni, de egyikben sem lehettek húsznál többen.
Bp.Nyugati - Aquincum felső
2014: 12:21 - 12:39, 10 km; 6342 012, 010, 009
Az esztergomi vonatok szerény számú mintavételem alapján sokkal kihasználtabbak,
mint a Monorig közlekedő személyvonatok. Most is szép számú utas ül a háromrészes Desiro
szerelvényben. Újpest megállóban szépen megtelnek az ülőhelyek. A viszonyok kulturáltak,
régen utaztam Desiróban, kellemes az összbenyomás. Bár nehezen férek el a szűk ülésen
a fellógatott kabátom mellett, de rövid távon ebbe bele tudok törődni. Egyébként is
leköti a figyelmemet a váratlanul ránk zúduló havas-jeges zuhogás. De csak néhány
percig tart a zivatar, a Duna felett már tiszta az ég. A hídépítés végső munkáinak
megfigyeléséhez az változatos égbolt szolgáltat látványos hátteret.
Korkép
Aquicum-felső megállóból gyalog indultam hazafelé. A szabadtéri múzeum
melletti keskeny járdán bandukoltam, amikor szembejött velem egy biciklista. Orrát, száját
fekete kendő fedte, szemeit rámeresztve hajtott felém és csak a legázolásom előtti utolsó
pillanatban rántotta el a kormányt. Az már mindennapos liberális fővárosunkban,
hogy biciklisták folyamatosan veszélyeztetik a gyalogosok testi épségét, de ilyen nyíltan
eddig még nem tört senki az életemre. Akkor és ott megátkoztam és azt kívántam neki,
hogy találkozzon szembe egy kamionnal, amelyet hozzá hasonló jellemű alak vezet. De az is lehet,
hogy olyan világ felé közeledünk, amikor a fekete kendősök már nem csak ijesztgetni fogják
az egyszerű magyar embereket. Addig is vonatozunk és kocsmázzunk, ameddig még megtehetjük ...
Csatlakozások
Tavalyi helybenjárások:
• Helybenjárás
• Utoljára a régi Északi összekötő vasúti hídon
• Egy kilométer újdonság hazai pályán
• Tájkép csata után
• Helybenjárás
• Utoljára a régi Északi összekötő vasúti hídon
• Egy kilométer újdonság hazai pályán
• Tájkép csata után