Gullner Pages
Vonatozásaim 2010
VonatozásaimTérképekenVonal indexXX.század20012002200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017201820192020202120222023
Újraindítás 4/1
Debrecen - Tiszafüred - Karcag - Budapest
280 km, ebből 45 km újraindított  •  2010.08.14. szombat
Az elsöprő tavaszi győzelem után Orbán Viktor és kormánya négy vasútvonalon haladéktalanul újraindította a vasúti személyszállítást, bizonyítandó, hogy a megszüneteltetés egyetlen oka a nemzetrontó baloldal kártékonysága volt. Akár így, akár úgy, én mindenképpen örülök, hogy többfelé tudok majd vonatozni. A négy újraindított szakasz újra bevonatozásának sorozatában az első a 103-as számú, 45 km hosszú Tiszafüred - Karcag vasútvonal.
Debrecen
Sorok álltak a pénztárak előtt, amikor kiérek a Nagyállomásra, de ez szerencsére csak átmeneti állapot, picivel később kényelmesen lehet jegyet váltani. A peronra kiérve, egy erre még nem látott szerelvényt, egy Desirót pillantok meg, amely Mátészalkára készül indulni. Érzelmileg egyetértek azzal, hogy mindenfelé járjon mindenféle vonat, ám azt nem tudom megítélni, hogy az üzemeltetés mennyire ésszerű így.
Debrecen - Tiszafüred, 6614: Btx 011, Bx, MDmot 3025
Egy kis MDmot vonatozás
A két kocsis MD szerelvény első pillantásra elég rövidnek tűnik ahhoz képest, hogy a Tisza-tó felé tartunk egy augusztusi forró napon. De tévedtem, mert jól elférünk, hiszen csak tízen indulunk útnak az első kocsiban.
A menetrendhez képest tíz percet vártunk a késett Dália IC-re, de nem feleslegesen, mert két biciklis átszálló volt. Így a második kocsiban 15 ember és 2 bicikli utazott.
Tócóvölgyben szinte megduplázódik az utasszám, 17 ember száll fel a vonatra. A felszállók nagyjából eloszlanak a két kocsi között, és még így is bőven marad szabad négyes boksz, mégsem könnyű alkalmas helyet találni, mert a látszólag mostanában felszerelt, gagyinak tűnő ablakzárak nagy része nem működik. (Az eredetieket meg valószínűleg ellopták.)
A kalauznő egy potyautassal küzd, erről eszembe jut az a szlovák kalauz, aki nemrég arról mesélt, hogy neki az utasok szoktak segíteni letenni a renitenst.
A kisebb helyeken leszállók szegényesen öltözöttek, szerintem nem a jó vasúti menetrend győzte meg őket, hogy ne az autót válasszák.
Előttem egy kisfiú utazik a nagyszüleivel. Magyarok, kisebbségi szokásokkal. A kisfiút kiviszik WC-re az állomáson, később a legényke azzal üti el az időt, hogy kiköpdös az ablakon. Majd a család szotyizni kezd, az ablakon dobálják ki a héját, száll ahová száll. A pórnak nem liberalizmus kell, hanem erőskezű irányító.
Ohat-Pusztakócs öt üres vágányos állomás a semmi közepén. Régen mehetett utoljára vonat Tiszalök felé, barnának látom az arra vezető síneket. Egyek rendben tartott állomás, itt végre strandra indulókat is látok felszállni.
Tiszafüred
A keresztező vonatok érkezése, indulása után kiürül az állomás, a szomszédos utcák is üresek az ájult hőségben. Az indóházban nincs büfé, sőt már a szomszédos, néptelen buszpályaudvaron sincs. A környéken az összes utaskényeztetés két automata a buszállomás épületében. Az italos géptől kértem egy ásványvizet, mire kaptam a furfangostól egy fantát. Nem örültem neki, mert nem szeretem ezeket az édes löttyöket. De szerencsére van a furfangos italos mellett egy kávégép is, kávéval küzdök a fanta íze ellen.
Tiszafüred - Karcag, 36915: Bzmot 366
Újra beindult 4/1
A motorkocsiban öten érkeztek, heten indulunk visszafelé. Csatlakozó vonat nem volt. Tiszafüred-Gyártelepen és Tiszaszőlősön két-két felszálló, Tiszaszentimrén egy le-, két felszálló. Így vagyunk a két vasutassal, meg egy elől hatoló civilruhással összesen tizenöten a Bézében.
A pálya döcögős, de időnként egész jó a tempó. A belső viszonyokat átlagosnak nevezném, bár a WC ajtaja végig zárva volt, de szerencsére mindenki csak a párologtatott a kánikulában. Minden kopott, elhasznált, de ki van takarítva. Az utasok egyszerű, de nem elnyomorodott emberek.
Pusztakettős vasúti ereklyékben gazdag megállóhelyén meglepően sok ember áll a befalazott Csörgő előtt, de még kalauznő invitálásra sem akarnak felszállni, csak fényképezkedni sorakoztak fel.
Kunmadarason is ketten szállnak fel, így már 14-en utassal halad el a Bézé a repülőtér előtt. Mostanában nem hallok a vidéki repülőterek felvirágoztatásáról, de nem is köröznek felettünk leszállóhelyet kereső repülőgépek.
Egy szitakötővel kettesben utazunk a bokszban. Útitársam szintén vasútbolond. Valahol félút táján telepedett mellém, attól kezdve együtt bámultunk ki az ablakon Karcagig a szombati eszméletlen forróságba.
Karcag
Leszállás után meg sem számlálom a leszállókat, azonnal innom kell valamit. Szerencsére működik a kocsma, barátságtan szürke helyiség, amit csak a pultos lány szép mosolya díszit fel. A sör után bekukkantok a pénztárterembe, elég sokan vannak, vegyes a kép, öreg, fiatal, csecsemőjét szoptató anya. A szomszédos váróban ügyes szerelvényekkel oldották meg, hogy ne lehessen aludni a padokon.
Karcag - Budapest, 6203: V43 1102, A, Bp, Bp, B
Egy zsúfolt kánikulai vonat szombat délután
A számos felszálló utas elég zárt csoportban várja a vonatot, korábbi útitársaim döntő többségét is felismerem közöttük. Én inkább hátrább vonulok, de a többségnek lett igaza, mert számomra meglepően rövid, csak négy kocsis szerelvény érkezik. A végen szállok fel, a peronon van már két bicikli, ráadásul két újabb bringás is ide igyekszik. Sok fülke teli van, de mindenhol minimum 5-6 ember ül. Szerencsére a következő kocsiban akad egy hely, igaz menetiránnyal háttal, de legalább nem süt szemembe a nap, és nem ül mellém senki, lévén szóló ülésre leltem az egykoron első osztályúnak épült Bp kocsiban. Minden ablak le van húzva, de most mindenki örül neki, hogy legalább mozog a forró levegő.
Kevésszámú vonatozásom alapján azt gondolom, hogy a MÁV-START nem nagyon tudja eltalálni a szükséges kocsik számát, azaz nem tudja normálisan kiszolgálni például azokat az utasokat, akik közül most sokan állni kényszerülnek, míg máskor meg üres vonatok róják a síneket.
Nem messze tőlem egy nem túl fiatal nő áll, a mellette ülő három srác hirtelen mély álomba zuhan, pedig nemrég még igen élénkek voltak.
Kisújszálláson, Törökszentmiklóson is sokan szállnak fel, és bár leszállók is voltak, szignifikánsan szaporodnak az álló utasok. Szajolban keresztezünk a Záhonyba tartó gyorsvonattal, öt kocsiból áll, nem feleslegesen, bár messze nincs olyan tömeg ott, mint a mi vonatunkon.
Szolnokon sokan leszállnak, de még attól is többen törekednek felfelé. Cegléden még rosszabb lett a helyzet, ráadásul a mellettem álló srác folyamatosan a nyakamba tüsszög, miközben szakad rólam a víz a hőségben.
Vecsés-Kertekalja megállóig rendesek lehettünk, onnantól akadozik a forgalom. Tíz perc késéssel érkezünk Kőbánya-Kispestre, ahol szerencsére az utasok fele leszáll, kényelmesebben utazunk tovább a Nyugatiig.
Epilógus
A záhonyi gyorson nem volt túl jó vonatozni, de megérte, mert előtte ismét vonatozhattam egy olyan vasútvonalon, amelyet már múltidőnek hittem.
A vonaton még nem, csak a beszámoló írásakor ötlött fel bennem, jó dolog, hogy ismét jár a Bézé, de vajon mikor és milyen pénzből lesznek olyan szerelvények, amelynek a falát nem rágta át a rozsda.
 
Csatlakozások
2010
• Az újraindulás: 189 kilométer szimbolikus Változás
• A megszüneteltetés előtt: Vonatozás a tavaszi Alföldön, 1. nap
> ⇑ <